Jaaroverzicht 2017


2017 loopt ten einde, dus tijd om eens terug te blikken! Het was een beetje een raar jaar, vooral op werkvlak. Begin 2017 zag ons leven er nog behoorlijk anders uit: Amélie was nog echt een baby die borstvoeding kreeg en nog niet kon lopen. Ik werkte nog 4/5de als ondertitelaar en Lucas had nog geen bril.

Het jaar begon helaas niet zo goed. Op 30 december 2016 kreeg ik buikgriep en bracht ik dus ook oudjaar in bed door. Hetzelfde herhaalde zich ook op de avond voor mijn verjaardag (in april), waardoor ik zowel Nieuwjaar als mijn verjaardag niet heel bewust gevierd heb. Slechte timing dus, maar gelukkig waren er ook veel leuke momenten in 2017!

Werk


Zoals ik al zei, is dit hetgene wat 2017 zo anders maakt dan de vorige jaren. Ik heb jarenlang in vaste dienst gewerkt als ondertitelaar en vertaler, maar door besparingen bij zenders verloor ik mijn werk. Ik heb lang nagedacht over wat ik wou doen en kwam uiteindelijk op een dubbel antwoord. Enerzijds zou ik mijn creativiteit en ecologische overwegingen combineren in Maan & Mini en anderzijds zou ik als freelancer vertaalwerk doen.

Dat klonk heel goed in theorie, want als freelancer heb je je werk-privébalans zelf in de hand. En hoewel ik nog steeds 200% achter het concept van Maan & Mini sta en graag meer mensen wil overtuigen om groenere keuzes te maken, merk ik dat het commerciële aspect mij niet zo ligt. Ik heb al heel snel het gevoel dat ik mij opdring, terwijl je nu eenmaal reclame moet maken om iets verkocht te krijgen. Bovendien is een hele werkweek alleen thuis zitten toch wat te eenzaam voor mij.

Naaien en creativiteit


In 2017 is er heel wat genaaid. Ondanks mijn naaidipje (zie vorige post), blijf ik het heel fijn vinden om unieke kleren te hebben die je niet zomaar in de winkel vindt. Daarom zal ik niet snel iets klakkeloos namaken of met megapopulaire stofjes werken. Ik heb er niks op tegen als andere mensen dat doen, maar ik vind unieke dingen maken net een deel van de charme van naaien. Een klein overzichtje:
-       Een wolkenslinger
-       Een Bettine-jurk
-       Een short met sterren
-       De pandatrui
-       Een Lena-jurk
-       Een Chess-sweater
-       Wanten en cirkelsjaal
-       Een kerstkrans van eucalyptus (niet geblogd)

En dan was er natuurlijk nog Maan & Mini! Daar heb ik uiteindelijk het meeste voor genaaid. Ik heb in totaal 21 T-shirts, 16 jurkjes en 16 strikjes gemaakt. Er zijn er nog, dus ga zeker eens kijken op www.maanenmini.be!

Persoonlijk


Op persoonlijk vlak is er dit jaar weinig veranderd. We zijn nog altijd gelukkig getrouwd en hebben nog evenveel kinderen als een jaar geleden. :-)

2017 had wel een paar mijlpalen voor ons in petto:
-       De eerste verjaardag van Amélie
-       Haar eerste pasjes en woordjes
-       Het einde van de borstvoeding (na 18 maanden)
-       Lucas z’n vierde verjaardag én z’n eerste kinderfeestje
-       Lucas kreeg een bril
-       De geboorte van ons neefje (tevens mijn eerste metekindje)

We zijn ook op weekend geweest met ons viertjes, met mijn familie, met ons tweetjes, met Daan z’n familie, deden een staycation en we zijn twee weken naar Spanje geweest in de zomer. Daarnaast hebben we nog een hoop leuke uitstapjes gedaan naar allerlei dierentuinen, gingen we tulpen plukken en paaseieren rapen, picknicken, naar het Nijntje Museum, op date, naar Hello! Schoten, naar 2ndHand(Made) en de boeklancering van SVDHZ3, de Sint-stoet en dan vergeet ik ongetwijfeld nog een paar dingen. Dus veel leuke herinneringen gemaakt dit jaar!

Sportief


Dit is zo’n beetje een nieuwe categorie, want hoewel ik altijd wel probeerde genoeg te bewegen, was dat meestal maar matige beweging. Ik deed de laatste jaren veel te voet en met de fiets en dat wil ik ook zeker blijven doen. Maar in juni besloot ik om te beginnen joggen. Ik heb de app van Start 2 Run geïnstalleerd en het programma van 0 tot 5 kilometer gekocht.

Het voordeel van lopen is dat ik een betere conditie opbouw terwijl ik ook meer buitenkom. Als huismusje is dat mooi meegenomen. Ik ben er twee keer een paar weken mee gestopt. De eerste keer vanwege een blessure en de tweede keer door onze vakantie naar Spanje en gebrek aan motivatie. Maar uiteindelijk heb ik toch doorgezet en kan ik nu met trots zeggen dat ik het trainingsschema helemaal afgewerkt heb.

Sinds deze week kan ik een halfuur aan een stuk lopen zonder grote problemen. Een grote stap voor mij en ineens ook een mooie basis om mijn conditie nog verder op te bouwen. Maar daarover volgende week meer in een blogpost over mijn goede voornemens.


Nu rest mij alleen nog jullie een fijn oudjaar te wensen
en een goeie gezondheid en veel geluk voor 2018!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten