Let's Sti(c)k Together - Stik Belgique

Een dikke maand geleden zag ik dat Marjolein van Flaflinko voor haar vijfde naaiverjaardag allerlei leuke acties organiseerde. Eén daarvan is een blogtour die helemaal in het teken van Stik Belgique staat. Met andere woorden: naaien met een Belgisch patroon. 

Ik wou al heel lang een jas voor Amélie maken, maar zag altijd op tegen het werk. Een jas is natuurlijk geen klein projectje dat na een paar uurtjes naaien in elkaar zit. Daarom leek deze blogtour mij de ideale 'schop onder mijn kont' om de jas af te krijgen tegen 30 oktober. Goeie timing voor een winterjas! En ook fijn om eens mijn grenzen te verleggen.



In het boek Stof voor Durf het Zelvers 2 staat een heel hoofdstuk over jassen. Griet hanteerde bij boek 2 een à la carte-principe waarmee je zelf je jas kunt samenstellen. In mijn geval werd het een combinatie van de vier basis-'recepten': een langere jas (tot op de knie) in maat 98 met plooi op de rug, een kap, paspelzakken en mouwen met boordstof. Ik voegde er zelf nog lusjes voor wanten aan toe.


De kap geeft blijkbaar licht in de zon. :-)

Met dat ontwerp in mijn hoofd trok ik naar de stoffenwinkel en koos ik een petroleumblauwe gekookte wol voor de buitenkant. Die kleur paste perfect bij de donkerblauwe tricot met sterretjes van Lillestoff die ik ooit bij Pieke Wieke kocht. Ik voerde de stof met vlieseline H630 voor een lekker warme winterjas.

En toen kon het echte werk beginnen! Patroondelen knippen uit wol, tricot én vlieseline kostte me een hele avond. Vervolgens heb ik alles ook nog eens ge-overlockt, zodat de jas zeker niet uitrafelt.



Het naaiwerk heb ik stap voor stap aangepakt. Bij een ingewikkelder project kijk ik liefst niet te ver vooruit. Dat is alleen verwarrend. Bij een boek als SVDHZ2 moet je trouwens goed je hoofd erbij houden, omdat je soms moet schakelen tussen de verschillende 'recepten'.

Ik heb uiteindelijk twee kappen gemaakt. De eerste, in maat 98, was veel te klein voor Amélie. Gelukkig had ik nog genoeg stof om er een tweede bij te maken in maat 116. Die past iets beter, maar is eigenlijk nog altijd aan de kleine kant. Misschien ligt het aan de dikke teddyfleece aan de binnenkant? Ach ja, Amélie zet toch niet graag een kap op, dus die is vooral voor de sier.



De knopen waren de finishing touch. Mijn naaimachine is oerdegelijk, maar kan helaas geen knoopsgaten maken, dus ik heb een beetje moeten foefelen. De turquoise knopen zijn dus louter decoratief. Aan de binnenkant van de jas zitten drukknopen om de jas echt dicht te doen. Drie sierknopen en vier drukknopen aannaaien, dat was me het werkje wel.


De instructies van SVDHZ2 zitten echt goed in elkaar. Op wat gevloek bij de paspelzakken na (te dikke lagen stof voor mijn naaimachine) verliep het naaien eigenlijk best vlot. Er kroop wel flink wat tijd in, maar nu heeft Amélie een heerlijk warme en mooie winterjas waar ik elke dag van kan genieten! Maat 98 is nog ruim, dus hopelijk heeft Amélie er twee winters plezier van. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!





Je kunt mijn blog volgen op Follow

19 opmerkingen:

  1. Wat een leuk jasje! echt knap

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel mooi!! en die kleur staat haar super!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zo ontzettend schattig! Ziet er heerlijk warm uit ook.

    BeantwoordenVerwijderen

  4. Prachtig jasje! Benieuwd hoe die lusjes voor wanten werken! Want dat lijkt me wel interessant!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Ik ga aan de wanten een lus of clipje hangen, waardoor je een want aan elke mouw kunt hangen.

      Verwijderen
  5. Een mooie kleur die in de winter mooi zal passen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik naai graag, en veel, maar zo een jas, dat vind ik ongelooflijk fijn om maken omdat je daar zoveel geniet van hebt... dingen die ze veel dragen, heerlijk vind ik dat. Mooi gedaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. ooooh echt een hele leuke en aan het maatje te zien kan ze er zeker de hele winter mee door, dat wordt een stuk om iedere dag trots op te zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Prachtig... een heel erg mooie jas, daar gaat ze lekker warm mee hebben deze winter. Ik bewonder je doorzettingsvermogen om aan zo'n groot project te beginnen!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. OOOOh, dat ziet er echt zo'n leuk, warm jasje uit! Daar gaat 't kind (en de mama aja, want zo'n jasje ziet ge alle dagen! ) ferm van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige jas!
    Gaan jullie veel geniet van hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mooi gemaakt! Het is wat werk zo'n jas, maar deze is echt de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen