Mijn kledingtips bij borstvoeding

foto door Hilde Hoebers

Het ziet ernaar uit dat onze borstvoedingsperiode definitief voorbij is. Amélie is net 18 maanden geworden en opeens niet meer geïnteresseerd in mamamelkje. Ik dacht zelf ook dat ik zou voeden tot ze kon lopen en dat kan ze nu, dus misschien is het niet slecht dat Amélie de beslissing voor ons allebei heeft genomen. Wat niet wil zeggen dat ik het niet ga missen. Want hoe langer ik borstvoeding gaf, hoe meer ik genoot van de rust en de knuffels tijdens onze momentjes. Ik schreef er hier al meer over.
Anyway, na twee lange borstvoedingsperiodes (13 maanden bij Lucas en 18 bij Amélie) heb ik dus ontdekt welke kleding handig is. En dat wil ik vandaag met jullie delen.

Roze voedings-T-shirt met twee lagen van Pomkin.

Ik zal met de meest voor de hand liggende optie beginnen: speciale borstvoedingskleding. Tegenwoordig bestaan er heel wat merken die je het leven makkelijker maken. Denk maar aan Noppies, Boob, Pomkin, Séraphine, enzovoort. Sommige topjes/jurkjes gaan naar opzij open, andere hebben een opening tussen twee lagen en nog andere werken met ritsen. Speciale voedingstopjes en –jurkjes zijn zeker aan te raden. Je kunt er meestal discreet mee voeden en er zitten veel mooie dingen tussen. Mijn favoriet was een gestreepte jurk van Séraphine, een merk dat Kate Middleton naar verluidt ook droeg. (zie bovenste foto)

Maar je hele kast met nieuwe kleren vullen zou een dure zaak worden. Gelukkig kun je met een beetje creativiteit ook veel ‘gewone’ kleren blijven dragen. Eén van mijn favoriete trucjes was twee lagen aandoen. Ik heb een stuk of vijf zwarte topjes met spaghettibandjes of zonder bandjes die ik onder eender welk T-shirtje uit mijn kleerkast aandeed. Als Amélie (of Lucas) honger had, kon ik gewoon het T-shirt omhoog doen en het topje eronder omlaag schuiven en klaar! Op die manier laat je trouwens ook nooit superveel borst zien. Hetzelfde deed ik ook met truien. Alleen met jurkjes werkt dit niet, want dan moet je in je onderbroek voeden. :-D

Zie je het zwarte topje onder het T-shirt?

Nog een andere optie is een overslagdecolleté. Dat is een V-hals die in het midden overlapt. Die kun je gewoon opzijschuiven om je baby aan te leggen. Als het decolleté wat te diep is, kun je er eventueel een topje zonder bandjes onder dragen. Misschien heb je wel een paar topjes of jurkjes met zo’n overslag in je kast liggen? En anders heb je op z’n minst meer opties in gewone kledingwinkels.
In dezelfde categorie zitten ook kleren met knoopjes, touwtjes of ritsen. Kijk wel uit voor valse openingen. Ik heb online wel eens een jurkje gekocht waar knopen op zaten, maar dat helemaal niet open kon.

Een T-shirt of jurkje op zich is in ons Belgenlandje vaak wat te koud. De oplossing? Vestjes! Die kun je open laten hangen (ook handig tijdens de zwangerschap) en ze passen bij veel.


En tot slot nog mijn meest onmisbare accessoire tijdens de borstvoeding: een sjaal. En nee, geen speciale borstvoedingssjaal of –doek, maar een eenvoudige sjaal voor om je nek. In principe zijn de meeste sjaals geschikt, behalve gehaakte of gebreide sjaals, aangezien die meestal niet breed genoeg zijn. Ik zorgde ervoor dat ik altijd een sjaal bij me had die ik tijdens een voeding over mijn schouder en een deel van mijn borst kon draperen. Op die manier kon ik in het openbaar voeden zonder mijn borsten aan de hele wereld te laten zien. Ik heb redelijk veel sjaals, dus ik had er altijd wel eentje die mooi bij mijn outfit paste. Zo was het nog stijlvol ook. :-)

Hebben jullie nog tips?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten