Ecologisch wasmiddel/allesreiniger voor weinig geld

Links de fles die we al jaren hergebruiken,
rechts de zeepvlokken.

Ten huize Maankindjes proberen we zo veel mogelijk milieuvriendelijke producten te gebruiken, onder andere om de was te doen. Toen we pas gingen samenwonen, kochten we bijvoorbeeld wasmiddel van Ecover of Froggy. En dat is natuurlijk prima, maar het kán stukken goedkoper.

Op de blog van Ikbenirisniet ontdekte ik een manier om zelf wasmiddel te maken. Het is eigenlijk heel eenvoudig: marseillezeep raspen (een natuurlijk product en dus biologisch afbreekbaar), in kokend water oplossen, even mixen (anders is het te dik) en eventueel een paar druppels essentiële olie toevoegen voor een fijn geurtje. Dat mengsel giet ik gewoon in een oude wasmiddelfles. Zo heb ik ook nog eens een pak minder afval. We gebruiken dit spul trouwens ook als allesreiniger.

Zo deden wij hier al jaren onze was, maar ik vond dat raspen altijd een heel gedoe en mijn vingers werden ook meermaals het slachtoffer van de rasp... Auwie. Tot ik er onlangs achter kwam dat je marseillezeep ook in vlokken kunt kopen. Gewoon in de supermarkt zelfs. Handig!

Maar hoe zit het nu met de prijs? Even een kleine berekening. 
Een pak zeepvlokken kost 4,65 euro en bevat 850 gram. Voor één fles wasmiddel van 2,5 liter heb je 40 gram zeep nodig. Dat betekent dat je uit één pak vlokken ruim 21 flessen wasmiddel kunt maken. Daarmee komt de prijs voor één fles wasmiddel op 0,22 euro. Voor die prijs vind je geen wasmiddel in de supermarkt! Bovendien is dit wasmiddel beter voor je huid én voor het milieu. Vooral ook een aanrader voor mensen met baby's. Dan zijn parfums en andere chemische stofjes sowieso niet verstandig.

Hebben jullie nog een goeie ecotip? Laat het gerust weten hieronder!

3 opmerkingen:

  1. Tof dat je je zeep zelf maakt! Ik was met wasbollen waar kleine bolletjes inzitten die je zo een keer per jaar moet aanvullen. Ook eco en lekker goedkoop!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daar heb ik al van gehoord. Ben je daar tevreden van?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk artikel! Ik ga het ook maar eens proberen denk ik :)

    BeantwoordenVerwijderen